torsdag 1 mars 2012

Fredrik Steen - Hundcoachen

Igår var vi fem kärringar som åkte till Solna för att lyssna på vad Fredrik Steen hade att säga. Ja, nu var det ju inte BARA vi fem där utan ungefär var det 300 pers som köpt biljetter och samlats i en skolaula.


Men först möttes vi inne i Solna Centrum för en attackfika där jag fick visa upp min krigs-skada medan de andra fyra tyckte synd om mig.






Sen bar det av till skolan. Steen började med att i förväg be om ursäkt för att han svär och för att han skulle dra över tiden (den var satt 19-21) och han gjorde båda två.


Jag tycker att han är väldigt vettig när det kommer till hundar, han har en stor erfarenhet som han gärna delar med sig av. Man behöver inte hålla med om allt utan det är som i övriga livet, man tar till sig av det man tycker låter bra. Som han själv sa: -Om du gör på ett annat vis och det funkar så kör på!


Folk envisas med att jämföra honom med Caesar Milan vilket jag tycker är fel, de jobbar på helt skilda sätt. Milan anser till exempel att hunden ska aldrig vara i soffan eller sängen, inte heller ska man pussa hunden medan Fredde säger tvärtom -Gosa på!!


De två timmarna svischade iväg och jag hade gärna haft två timmar till. Dessutom är han en jefvel på kroppsspråk och att "översätta" hundars beteende så vi begriper. Sen kunde han väldigt snyggt peka ut de klassiska 'fel' som i stort sätt alla hundägare gör. Jevflar vad det skruvades i bänkraderna då...


När jag jobbade på SM i lydnad och agility i juni så var ju Fredde med som prisutdelare så vi pratade en del under dagen och han är både rolig och trevlig PÅ RIKTIGT. Det finns ju folk som är varken eller in real life.


Så vad vill jag ha sagt med den här hyllningen? Jo, får du en chans att gå på en av hans föreläsningar så ta den, det är väl värt pengarna och du får många goda skratt.






Ja ja ja, jag erkänner väl då. Om man har en positivt sätt och en jefvla utstrålning så blir man snygg. Fisrött hår eller ej......

3 kommentarer:

Sandra sa...

Hepp här har du en som aldrig kommenterar men jeflar vikken bra blogg du har!!

Jag var på Fredriks föreläsning i måndags här i Uppsala:) man fick lite nya idéer när det gäller hunderiet! Han är så inspirerande!

Tack & bock för mig!
Krya på dig förresten!

Kennelflickan sa...

Hej Sandra!

Välkommen hit och tusen tack för vänliga ord :)

Visst är Fredde bra? Jag gillar honom stenhårt!

Sandra sa...

Ja han fick upp ögonen på mig iaf :) Samt hela publiken, ganska roligt när har säger något och alla vrider sig lite obekvämt i stolarna....

Det var första gången jag var och lyssnade på han och defenitivt (stavning) inte sista gången!