onsdag 12 december 2012

Bättre och bättre dag för dag

Jaha, det har hunnit bli onsdag. Känner mig blåst på några dagar då jag låg i feber-koma så jag trodde det var måndag. Igen. Hoppla.

Var nyss på Apoteket och införskaffade lite slemlösande hostmedicin. När jag glodde på hyllan där så såg jag den vidrigaste hostmedicinen någonsin skapad. Jag blidde så päcklad att jag inte ens fotade den. Du kommer ihåg när man var liten och hostade som en galning och ens mamma kom med en sked fylld av snusk som hon tvingade i en? Just det, Quilla Simplex! Fi fan. Den är så stygg att så fort man blev stor nog så försökte man att INTE hosta så mamma skulle höra. Allt för att slippa snusket. Jag blev förvånad att den fortfarande existerar, trodde den försvann samtidigt som barnaga förbjöds här i landet.

Först undrade jag 'Vem fanken köper DEN?' men så kom jag på det. Det är mammor i min ålder som själva blivit itvingade lite Quilla Simplex när de var små som nu hämnas på sina barn. Hygglon. 

Det är väl som på samma sätt som med leksaker som låter. Min papput har en bror som är fyra år yngre än honom och sen tre 'småsyskon', pappa var 18 när den sista kom. Papputen var bara 24 när jag föddes så man förstår ju att 'småttarna' var med och valde ut presenter till mig och mina syskon. Vi fick tydligen en hel del grejer som väsnades, papputen h-a-t-a-r saker som väsnas. Sen blev hans småsyskon stora och fick barn, varje gång vi skulle dit på kalas så valde han present: Det mest högljudda jävulskap han kunde hitta köpte han varenda gång!! Jag fattade inte varför förrän han en dag erkände vad han höll på med. Ren och skär hämnd.  Då började jag kolla lite närmare på alla kalas jag var på. Det är ALLTID en närstående familjemedlem som köper saker som väsnas och blinkar. Inte sällan är det morfar eller farfar till barnet som glatt överlämnar nåt hemskt, trycker i batterierna, visar ungen hur man får saken att leva rövare och sen går hem med ett sjukt nöjt leende.

Jag gissar att den är därför det fortfarande säljs så väldigt mycket vrålande saker, hämn-kedjan måste ju leva vidare! 

Inga kommentarer: