tisdag 27 september 2011

Ett litet allvarligt samtal då

Det här med Facebook. Jag erkänner, Ajj lavv fäjjsbuck. Det är så pass att Han-den-där-killen-de-gjorde-en-film-om förtjänar ett Nobelpris typ.

Men. Nu ska prata om status-uppdateringarna från helvetet.

(Om du anser att man som vuxen bör klara av att skriva ett ilsket blogg-inlägg utan massa tillmälen och svordomar måste jag be dig att surfa vidare till en annan blogg, kanske en om blommor eller så, för nu jävlar blir det åka av) 

Alla dessa satans statusar (ehh...bra svenska där) som ofta handlar om någom sjukdom. Ex.
"Om du känner någon som haft cancer, sätt då denna på din status...bla bla bla bla visa ditt stöd....(och här kommer meningen som får mig att uppfinna nya svordomar).....95% av er vågar inte sätta det här på er status........"

Här kommer nu ett meddelande riktat till dig som är en av dessa status-spridare: Att skriva det i sin status hjälper inte de som är sjuka ett jävla dugg!!!!

Nej, du framstår inte som en god och välvillig människa, du framstår som ett sjukt snålt kioskmongo!

Om du verkligen ville göra en insats så skänkte du pengar till Cancerfonden där de kan göra nytta istället.

Samma sak med övriga sjukdomar som nämns på det här viset, det finns forskning kring alla sjukdomar och de behöver alla pengar.

Sen har vi favoriten: "Om du är emot mobbing, sätt då denna på din status...bla bla bla"

Vem fan är FÖR mobbing? Ja, jo det finns säkert några trasiga själar som är det men de behöver hjälp. Snarast.

Och gissa vad? Det går finfint att skänka pengar till Friends som motarbetar mobbing. Då kanske det faktiskt kan ske något bra.


Jag pratar inga massiva summor man måste skänka utan typ hundra spänn ibland när man har råd. Är det för mycket? Okej, ge det du kan och när du kan.

Cancerfonden postgiro: 90 19 86-0

Friends postgiro: 90 05 27 - 3

Lite mindre snack - lite mer verkstad. Bra, då kör vi.

6 kommentarer:

Elisabeth Björck Orvehed sa...

Tack för det kära kennelflicka! Jaghåller helt med. Dessa ordtirader är säkert välmenta men de gör ingen som helst nytta. Hjälp någon som ramlat att resa sig, ta ner varor från högsta hyllan till den krumma pensiotanten. Om du vill göra en gratis insats, alltså :)

Fru Gårman sa...

Väl rutet! :)
Adda mig på face om du vill, (eller du kanske redan gjort det?)
http://www.facebook.com/frugarman

Kennelflickan sa...

Fru Gårman, nu har jag addat på Fejan. Där klarar jag iallafall av det :)

Kennelflickan sa...

Fru Gårman, nu har jag addat på Fejan. Där klarar jag iallafall av det :)

Maria sa...

Hej Kennelflickan!

Detta var det bästa inlägget jag läst på ett bra tag!! Jag är oxå allergisk mot alla dessa statusuppdateringar som ska "hjälpa" mot både det ena och det andra!

Om du undrar var jag kom ifrån så är det jag som är upphovskvinnan till awarden du fått av Mallan s´å jag klickade in här för att kolla läget! Och eftersom jag gillar det jag ser här hos dig så hakar jag på även i fortsättningen! Ser fram emot att få läsa dina svar!!

Kennelflickan sa...

Hej Maria och välkommen :)
Kul att du gillar inlägget, det gör jag med ;)

Nu är jag ett miffo på det här med länkar och sånt men jag ska göra mitt bästa!