onsdag 23 mars 2011

En eftermiddag med mammut och papput

Vi möttes i centrum för att äta lunch på den lokala kinakrogen. De har buffe med bl a sushi. Jag kan ha satt världsrekord i antalet ätna bitar på kortast tid. Perkele vad gott det var.

Päronen äter inte sushi. Mammuten är en drällfia som alltid lyckas få mat på kläderna, nu frågade hon papput som satt mitt emot henne ifall hon hade curry i ansiktet. P tittade på henne och sa - Hur ska jag veta det?

Efter det så åkte vi till Jula där jag köpte två lysramper eller vad det heter. Den ena ska sättas fast under köksskåpen så jag får lite ljus på arbetsbänken ifall (ja IFALL) jag får för mig att göra något annat än att diska i köket. Den andra ska sättas in i ett högt fint skåp jag har.

Sen svängde jag in på XL-ZOO, tänkte köpa några kex åt min redan tjocka hund. Blev en femkiloskartong med kex, hoppsan.

Medan vi åt så nämnde mammut att papput hade sett i en tidning att det fanns en affär som hade extrapris på just den kaffebryggaren han suktat efter i två år. Det är ingen kapselhistoria eller nån espressopryl utan en normal kaffebryggare för 1900:- (gaaahh).
Men nu såldes den för 900 och jag undrade vad problemet var. Om någonting man verkligen vill ha säljs till halva priset är det ju bara att klappa till.

Jag älskar min papput djupt och innerligt men han är en smula......omständig kan vi välja att kalla det. Så när jag handlat klart åkte vi hem till dem för att kolla annonsen och ringa butiken för att kolla så det fanns en bryggare kvar (för hur j*vla besviken blir man inte när man åker dit och den är slut?). Det var väl här nånstans som cirkusen drog igång.......

Han letade fram telefonnummret till butiken som ligger närmst och jag informerade om att JAG ringer och frågar (känner papputen nämnligen). Men nej de sålde bara lampor men hon tipsade om andra av deras butiker som hade bryggare. Så jag ringde en sån och jajamänn det fanns kvar.

Då kan man ju gärna tro att man hoppar i bilen, fräser iväg och handlar. Men nej. Först ska man leta reda på bryggaren på nätet och jämföra dem. Då visar det sig att Philips tagit fram en uppdaterad version av sagda bryggare och den som säljs är den lite äldre modellen. Om jag ens hade besvärat mig med att ta reda på det så hade jag i det läget sagt -Jaha, vad fint. Men nu åker vi o köper den här.

Hahahaha! Först ska man ringa Philips j*vla kundtjänst och fråga ut någon stackare där om exakt VAD som är ändrat. Är det någon viktig del? Bla bla bla blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa i 46 evigheter så både jag o mammut blev galna.

När han äntligen sagt Hej då och lagt på luren så surfade han omkring lite till. Mammuten frågade honom tre gånger om vi skulle åka och köpa bryggaren. -Ja, jag ska bara.....
När vi till slut åkte iväg så svängde han in på Mediamarkt för att kolla där. Vad den kostar där och vilken modell de hade. Jag valde att sitta kvar i bilen. Kändes bäst så.

Det kom utlallandes ganska snart och vi åkte vidare. Efter sju svåra år inhandlade bryggaren. Men då hade det hunnit bli lite rusningstid och alla människor i hela Stor-Stockholm ville vara med och trängas lite. Så det tog en stund att komma hem.

Nu hotar de med att komma hit på fredag för att sätta upp ljusramperna....

Inga kommentarer: