lördag 9 juli 2011

Naturbarn

Här på Blidö är naturen generös. Det finns shitloads med fästingar och obegripligt med smultron. Ajj lööv smultron. Men de växer i dikena och min trasiga hjärna är övertygad om att i samma dike ligger det fullt med päckliga huggormar som bara väntar på att mina fingar ska dyka ner. Detta eftersom huggormar är välkända som smultronätare eller hur det nu var......Det växer skapligt med smultron på tomten med men så fort jag försöker plocka kommer nån av hundarna och knycker bären. De två hundar som bor här äter upp men Skräcken vill bara ha dem i munnen en stund och en spottar hon. Ajj lööv maj dågg men nånstans måste gränsen dras och den går ungefär vid att äta godsaker som skvalpat omkring i hennes mun en stund. Jag är aningens mindre förtjust i fästingar, har plockat 12 stycken av Skräcken idag som promenerade på henne. Det ska de ge fan i!



Idag har jag solat och vad bra det gick då. Jag svettades som en gnu men är fortfarande oroväckande blek. Det syns inte alls att jag plågat mig i solen idag. Men skam den som ger sig, på't igen bah! Medan jag schtekte på verandan så lyssnade jag på grannarna som grejade i sina trädgårdar, det planterades buskar, klipptes gräs, vattnades och fan och hans moster. Själv sa jag "vad grön och fin du är" till trädgården här och sen la jag mig och blundade. Gick så bra så, strax ska jag försöka mig på att vattna blommor och sånt här. Det finns ett litet växthus med gigantiska tomatplantor i som jag måste hälla några liter vatten på. Men ska sanningen fram är jag lite rädd för de halvträden, får lite triffid-känsla...men när det är gjort ska jag sätta mig på verandan igen och göra nåt mindre ansträngande, som att måla naglarna jordgubbsglass-rosa. Det blir bra det.

Just det, jag är nog inte så ett-med-naturen som jag inbillar mig ibland. När jag solade kom det en trollslända och satte sig på min arm. Jag fick panik, skrek och hoppade omkring, jag vet att de inte farliga men STORA och päckliga! Så jag hoppar väl över att bli guide ute på Afrikas savanner då.

Inga kommentarer: