måndag 6 februari 2012

Päronen bakar

Idag tog Skräcken och jag oss hem till päronen. Jag behövde komma åt några dokument som jag har i deras dator.


Mammut och papput hade bakstuga. De bakade katt-tungor, en jättegod fransk liten spröd historia. Varje gång jag äter en sån (ofta) kommer jag att tänka på finkondiset här i ghettot. 


Det var några nya ägare till stället som inte riktigt hade kläm på vad saker heter och hur man gör dem goda. Bland annat har det stället alltid haft kanongoda smörgåstårtor. Min farmor bjöd på såna sina sista 3-4 födelsedagar. 


Sen gick ju farmor bort. Ett par år senare när min födelsedag närmade sig så beställde jag en smörgåstårta. Såg jättefin ut när jag hämtade den. Men sen åt vi av den......den var fylld med potatissallad blandad med legymsallad. Vidrigt.


De säljes ju katt-tungor där men de nya hade inte kläm på namnet utan skyltade dem som 'kattungar'. Vad fint. Men nån vänlig själ (inte jag) upplyste dem om vad kakorna heter.


Ännyväjj, jag åt väl 8 stycken idag och proppade i mig shitloads med smet. Det är fina grejer det. Skräcken och jag slickade bunken. 


Imorgon åker vi till kenneln.

Inga kommentarer: