torsdag 27 januari 2011

Orientering!

När jag gick i grundskolan (ja det var så länge sen att vi fick ha med oss spjut för att försvara oss mot hungriga dinosaurier på vägen till och från skolan) så hände det att vi hade friluftsdagar. Usch.

Aldrig betydde det "åka in till stan och köpa nagellack" utan det betydde alltid "in med ungarna i en buss, kör dem ut till Ängsjö friluftsområde och dumpa dem där".

Orientering skulle man syssla med där. Åh så kul.....Sen kom vi på att det var ju bara att slänga sig i gräset och sola nån timme för att sen gå tillbaka till lärarna med karta och allt krafs och påstå att man inte hittat en enda kontroll.

Det rådde lärarna bot på genom att införa en ny regel "Man måste hitta minst tre kontroller annars får man ingen korv", dagarna avslutades alltid med korvgrillning innan man fick åka hem igen. Vilka korvfascister!

Nu för tiden tycker jag att Ängsjö är ett superbra ställe - inte för att jag börjat orientera, även min dårskap har en gräns, utan för att det är perfekt promenadställe med hunden.
Så idag åkte vi dit, vi två fick skjuts med Anna och hennes hund Alva och väl där hade vi stämt träff med Kjell och hans hund Sheila som kommer från samma kennel som min.

Eftersom det var -11 så vräkte jag på mig shitloads med kläder, sen bar det ut i solen. Det finns braiga löparslingor att gå där. Så det gjorde vi. Två gånger fick vi kalla in hundarna och jag fick hålla i Skräcken för det kom skidåkare förbi oss och hon anser (helt korrekt) att de behöver en rejäl utskällning!

Hundarna sprang, brottades, gjorde snöänglar och levde rövare. Det var inte helt enkelt att få dem att sitta still ett par sekunder för lite fotografering. Men med mutor gick det hyfsat.


                                          Från vänster; Alva, Skräcken och sen Sheila


På nästa bild syns min jacka längst till höger, ser ni den mycket kärleksfulla blicken som Skräcken ger mig? Jag påstår iallafall att det är kärlek, mina stygga kamrater säger att det är godistigg. Pffft!



Eftersom jag bara bott i Sverige i hela mitt liv så kan jag inte klä mig ordentligt.
Om man tar på sig allt varmt man har och sen ger sig ut att promenera så blir man en smula svettig. Så nu ska jag hoppa i duschen medan Skräcken fortsätter med det här:


Att sova på soffan är en underskattad njutning!!

Inga kommentarer: