söndag 20 februari 2011

Janelle

Det här är Janelle. Eller Flanell som det händer att hon kallas.


När jag började på kenneln så kunde jag peka ut tre av hundarna och tala om vad de hette. Efter lite drygt en vecka kunde jag se vem som var vem av alla 14. Med ett undantag.
Janelle och Vilda. Omöjligt!

Jag kan det fortfande inte. De var gravida samtidigt, valpade med två dagars mellanrum. Tappade päls och utseende samtidigt och är nu båda snygga igen. Hejja!
De har helt olika personligheter men det syns sällan utanpå.

Janelle är dotter till Mabel, du vet hon med pondus. Som bestämmer bland hundarna.
Janelle vill också bestämma. Precis som sin mamma så kan hon skälla på de andra hundarna. Problemet för Flanell är bara att det inte finns en hund som bryr sig om vad hon säger.
Om någon går eller cyklar förbi ute på vägen så ska de ha sig en utskällning. Då är det Janelle som lägger upp taktiken och leder anfallet. När någon går förbi och Janelle inte är ute på tomten så blir det en väldigt halvhjärtad föreställning och hundarna tittar på varandra och ser ut som "Men var fan är hon?? Har vi skällt klart eller ska cyklisten ha en skopa till?"


I april valpade hon. Jag hann se de sista tre födas. Sen delade vi sovrum i fyra veckor. Janelle, valparna och jag. Det var ju i det gänget som Shrek fanns.
Första veckan låg hon hos bebisarna hela tiden, reste sig bara för att gå på toa. Andra vecckan började hon tycka det var tjatigt. Det visade hon genom att äta upp halva min mössa och en tröja. Efter det lilla tilltaget fick jag gömma mina kläder när jag lämnade rummet.

                                              Mamma Janelle med smågrisar


Janelle gillar att apportera. Men här tog hon nog i.



Inga kommentarer: