söndag 24 april 2011

Varning för huggorm!

Ja de äcklen har vaknat nu. Alla på en gång verkar det som. Jag "känner" fler hundar som blivit bitna den senaste veckan.

Jag har ju berättat om Liten Ida som föddes i juli och som bodde i min tröja.


Nu är hon en stor tjej, heter Molly och bor hemma hos Peter och Kristina. Där är hon djupt älskad. Mycket förståeligt.


Igårkväll blev hon biten av en huggorm. Nicht gut. De åkte på en gång till Ulltuna i Uppsala där hon fick fin hjälp. De fick veta att veterinärerna just nu får in massor av hundar som blivit bitna. Ormarna är nyvakna och slöa. De ligger där och gonar sig i solen, våra gull får syn på dem och vill titta närmare och då hugger ormen dem.

Att bli huggormsbiten är inte så farligt för en människa (om man inte är allergisk) men för en hund är det inte alls ofarligt. Därför MÅSTE man till veterinär då fort det bara går. Hunden har hemsk ont och giftet far omkring i kroppen på dem.

Så här ser Molly ut i vanliga fall



Så här såg hon ut när hon blivit biten



Stackars stackars Molly!!!

Hon är fortfarande på Ulltuna för de ville behålla henne en natt till för att ge smärtstillande och kolla hennes värden regelbundet. Det är bra att hon är där hon får hjälp men som ägare är det svårt att åka ifrån dem. Det är en fysisk smärta man drabbas av. Men allt man kan göra är att hålla tummarna och tänka att det är bäst för hunden att stanna där experthjälpen finns.

Imorgon är det tänkt att Molly ska få åka hem igen. Gullungen är till allas stora glädje på bättringsvägen.

Fler än jag som tror att det blir pusskalas hemma hos familjen Osin?

p.s. Huggormar är fridlysta. Men OM du skulle råka köra över en med bilen, dela en med spaden eller råka hälla bensin på några och sen tappa en tändsticka så tänker iallafall inte jag skvallra.

2 kommentarer:

Kristina sa...

Nu är Molly äntligen hemma, utan "bula" o med
öronen på normal plats. Hon verkar glad att vara
hemma. Ätit ett jättelass o nu sitter jag på golvet
på balkongen med Molly sovande tätt intill mig.
Kram från oss o speciellt från Molly till sin egen
Kennelflicka:)

Kennelflickan sa...

Skönt att gullungen är där hon hör hemma. Stora kramar till er alla :)