fredag 6 maj 2011

Katten Douglas

Han är inte som andra han. Fyra år fyllde han den 18 januari.

Douglas köpte jag via Blocket. Jag hade tant Sonja 15½ år och Simon 1 år och märkte att Simon behövde någon att leka med. Sonja var bara elak och slog honom. Jämt. Det var synd om honom och det där satte sina spår, han blir fort ledsen.

Så jag letade efter en kattpojke som tokig. Till slut fick jag napp i Enskededalen, där fanns flera kattungar, varav en rödhårig pojke som jag fick köpa.

När jag kom hem så ställde jag ner kattburen på hallgolvet. Simon stod brevid och darrade av förväntan när han kikade in och såg vad jag hade med mig.

Jag släppte ut Douglas som tog sig en inspektionsrunda av det nya hemmet. Du skulle sett oss......först gick en liten tanig kattunge, bakom honom gick Simon och sist kom jag. Löljiga familjen på promenad. När han glott färdigt så frågade Simon på kattkropps-språk ifall de skulle leka, och det skulle de. De jagades och brottades som dårar. Efter en stund rasade Douglas ihop på en telefonkatalog och sov.




På kvällen när jag gick och la mig så följde pojkarna med. Sonja sov alltid på min arm så hon upplyste dem väldig ovänligt och bestämt om att de kunde hålla sig vid fotändan. Så det gjorde de. Men de sov inte. De brottades. Eftersom Douglas bara var 12 veckor och Simon 1 år då var det lite storleksskillnad. Ungefär som om den ryske brottaren Karelin skulle gå en match mot Pagrotsky. Men jag behövde inte oroa mig, "Paggan" bet ifrån bra.


                                                  Sovstund


I takt med att Douglas gjorde sig hemmastadd så gjorde han massa hyss. Ingen av mina andra katter (Alice, Sonja, Simon) har haft så mycket stolligheter i huvudet som den här katten.

Varför inte prova att ligga i diskstället för att se hur det känns?


                                                          Tittut!

Sa du duschdraperi? Jag säger lian!




Sa du handfat? Jag säger extrasäng!





Sa du värmeljushållare i kristall? Jag säger kudde!




Så där håller han på min prins. Han upptäcker alternativa användningsområden till mina sina saker varje dag.

Men han har fördelar också, han tycker mycket om att pussas och han sover på min arm. Eftersom armen tillhörde Sonja så vågade han sig aldrig dit medan hon var i livet. Men den allra första kvällen efter att Sonja åkt till katthimmeln så kom han och la sig på det som tidigare var hennes plats. Sen dess ligger han där varje kväll.

Inga kommentarer: